Fran
Milčinski: Butalci. Karantanija,
Ljubljana 2001
Piše: Mitja Reichenberg
Prav
je, da naše popotovanje po deželi Butalski počasi pripeljemo v objem pameti.
Res je, da nam lahko knjige pomagajo razumeti marsikatero čudno resnico
današnjega časa in prav tako je res, da nam pomagajo pogledati preko plota
lastnih težav. Prav s slednjim dejanjem namreč zlahka ugotovimo, da so težave
na tej strani našega domačega plota bistveno manjše, kakor pa tam na drugi
strani. Kljub temu, da je morda tam trava veliko bolj zelena, kakor pa pri nas,
pa je domača neumnost še zmeraj boljša od sosedove pameti. Če se ozremo nekoliko
naokoli, bomo prav hitro spoznali, kako pomembno je to ločiti – kako zelo dobro
je poznati meje svoje lastne zamejenosti.
Knjige nam pomagajo, da preberemo
nekaj premišljevanj in spoznanj, ki so jih avtorji in avtorice namenili tistim,
ki jih zanima izvedeti kaj več o tem fenomenu – pogledu preko, namreč. In ko
sedaj že petič pogledujemo v misli Frana Milčinskega in oživljamo lepote
Butalskih dogodivščin, nam zagotovo pomaga naša lastna pamet, ko raziskujemo
svoj vrt, ogledujemo svojo solato, čakamo na sonce in pogledujemo na uro. Vse
to je del pomoči, ki jo lahko dobimo na teh izjemnih straneh knjige, ki je tako
aktualna, kakor dežnik letošnjemu poletju. Pravijo, da je bilo resnično
enkratno vreme – mnogo večja možnost, da te opeče blisk, kakor pa sonce. To pa
je tudi nekaj, a ne? Poglejmo torej, kaj imajo s pametjo opraviti tam preko.
Kako
so si Butalci omislili pamet (str. 74)
Beremo, da » ...kogarkoli je kot tujca zaneslo med Butale, vsak jih je hvalil na
glas: 'Gnoja imajo dosti in dober koruzen kruh, niti jim ne manjka dežja in
sonca in poleti muh – kakor v paradižu da žive; samo pameti da nimajo prave.'«
(str. 74) Pa naj še kdo reče, če niso tujci resnično zavistni. In so jim, ko so
se namenili pamet kupiti, v sod zaprli miš in tako za dobro kupčijo prodali
Butalcem sod s pametjo vred. Ko so Butalci doma sod odprli, so še dodatno
spoznali, kako pametno pamet so kupili: miš je namreč skočila najprej v župana,
nato pa brž v županovo hišo. Seveda tjakaj, kamor spada.
Ljudje imamo radi, če je pamet na
pravem mestu. Nekako dobro se počutimo, če točno vemo, kaj je in kje je tisto,
kar je pametno. Današnji mediji so polni pametnih nasvetov za to in ono,
svarijo in poučujejo nas o mnogih stvareh in še več – beremo lahko celo, kako
da je ta in ta stvar resnično pomagala nesrečniku ali nesrečnici, ki prav zares
ni več vedela, kako naj sicer preživi. Pamet je nekaj, kar si današnji človek resnično
želi. Res pa je tudi, da pamet ni prav poceni. Vendar: kaj pa današnji človek
naredi, da bi nekako do pameti prišel? V prvi vrsti in kar naprej – kupuje. Ni
vrag, enkrat bo že kupil pamet, a ne? Toda žal temu ni tako. Pamet pač ni
naprodaj, kakor sveže žemljice, marmelada ali banane. Pamet je nekaj, kar ne
pozna razprodaj, pa tudi ne bližnjice. Pamet je tako pametna, da čaka, da
ljudje nekako mukoma sami pridejo do nje. Ampak mnogi ne. Zato pa je na svetu
tako, da imamo velike nakupovalne centre, velike giga in super markete,
oblegane od zore do mraka, knjig pa ne prodamo niti za eno malo večjo vas.
Pamet pa čaka v vsaki knjigi, na vsaki strani, med vsako vrstico.
Knjige pomagajo razumeti, zakaj je s
pametjo tako, kakor je. »Pa so imeli pri
tej kupčiji še posebno srečo; kajti ni trajalo dolgo, pa je imela pamet mlade
in je pameti kmalu bilo dovolj po vseh Butalah« (str. 75), pravi Milčinski.
Pregovor sicer pravi, da si je nekdo 'pamet kupil', vendar se prav res ne ve,
od kod to izvira. No, sedaj je jasno, da so bili prav Butalci tisti, ki so jo
nabavili in jo z veseljem gledali, kako se jim je povečala in razmnožila. Tako
njim, kakor tudi ostalim, vsekakor. In tako so Butalci še najprej najraje pasli
govedo in lenobo, da o sajenju soli in množenju pameti niti ne govorimo.
Butalski
grb (str. 106)
Tisti, ki še pomnimo dobrih dvajset
let slovenske zgodovine, pomnimo tudi velike politične, apolitične,
intelektualne in anti-intelektualne debate o tem, kako naj vendar izgleda grb
naše nove državice, vse mlade in majhne. Milčinski pravi takole: »Butale so naraščale imenitno in
imenitneje in jim do popolne imenitnosti ni manjkalo ničesar več razen grba. Pa
so sklenili, da naj bo in nabavijo še grb.« (str. 106) Tukaj ni ne mesto ne
čas, da bi mi modrovali o grbu, v katerem je zajeto premišljevanje o slovenskem
grbu, a vendar je prav zanimivo stopiti v kakšen arhiv in/ali knjižnico, pa
malo pobrkljati po starih časopisih in revijah tedanjega časa in pogledati, kaj
so imeli o tem povedati tisti, ki so pač kaj hoteli povedati. Butalci so šli k
slikarju po imenu Čačka in mu naročili, da naj ob tem, ko slika hiše in
kapelice in ograje, pač naslika še novi grb. V sredini grba so hoteli imeti
zmaja, pa jim ga je Čačka z veseljem narisal. Resnici na ljubo – nihče, niti
Butalci niti mojster Čačka nikoli niso videli zmaja, zato je pač slikar
naslikal, kar je znal. Pa so » ...
Tepanjčani zagnali glas: 'Ho, ho, Butalci imajo grb, bika imajo v grbu,
butastega bika! Ho, ho!'« (str. 108) In da bi to ne bilo dovolj, je
potrebno dodati, da » ... so Tepanjčani
nesramno zlobni: kadar morejo, obesijo Butalcem žaljivko! Pa je bila žaljivka
to pot posebno nesramna, ker je bila resnična. Kajti ko so si butalski možje
vnovič ogledali zmaja, se ni dalo tajiti: zmaj je bil podoben biku. Seveda –
Butalcem ni bilo zameriti zmote – zmaja še niso videli nikjer, bikov pa vsak
dan dovolj.« (str. 108) Ne moremo prezreti dejstva, da so imeli prav.
Ljudje večkrat tarnajo nad stvarmi,
ki jih ne poznajo. Znane pa so jim tako ljube, da so jih pripravljeni kar
naprej pestovati kot suho zlato in jih povzdigovati nad vse. Zgodba o biku v
grbu nam razkriva pravzaprav dvojno, zrcalno naravo našega početja: prvič,
hočemo videti to, kar smatramo za resnično in, drugič, kar smatramo za
resnično, vidimo. Čeprav se zazdi, da gre za paradoks, pa vendar ni tako.
Domačnost je tisto, kar vzbuja zaupanje. Kapitalizem se poskuša vedno
približati temu, kar že poznamo, pa nam je na tak ali drugačen način znano,
priljubljeno, prijetno. Potem pa nas zavije v nekaj, kar nam želi predstaviti
kot novo, novejše, najnovejše – in kot takšno neobhodno potrebno. Če že ne
absolutno nujno, bi rekli. Grb, pa naj bo Butalski ali pa tudi ne, vedno
predstavlja nekaj, kar si želijo ljudje pokazati drugim. Neki skriti pomen,
podobo, sporočilo. Butalci so na vsak način hoteli zmaja. Pa so ga dobili.
Cefizelj, tisti strašni razbojnik, o
katerem smo že premišljevali, je neki dan dejal, da je ujel pod klobuk zmaja. Mimo
je prišel butalski policaj – točno tisti, ki ima vedno prav in ki je imel
nalogo najti zmaja; pa mu je Cefizelj zagotovil, da ima prav zares pravšnjega
zanj – pod klobukom. Seveda se potrebuje za takega zmaja kletka, za Cefizlja pa
tudi. In tako je policaj tiščal klobuk k tlom, medtem, ko je strašni razbojnik
odšel po kletko za zmaja. »Pa je Cefizelj
ponižno stopil ponjo in je tačas policaj tiščal kapo in zmaja in čepel na tleh
in je čepe zapel prvo uro in čudil Cefizlju, kje da se mudi. In je pel drugo
uro in so ga bolela kolena in je pel tretjo uro in klel Cefizlja. Naveličal se
je čepenja in je dejal: 'Vstati bom moral, drugače ne bom več mogel.' Previdno
je segel pod kapo – bilo je nekaj okroglega in mehkega in je pozabil zapeti
četrto uro ... Zdaj je policaj upal in je izpod kape privlekel, kar je imel v
rokah okroglega in mehkega, bila je konjska figa.« (str. 112) Tako nas
seveda Milčinski prav lepo pouči, da ni vedno potrebno verjeti tistim, ki nam
povedo, kaj je pod klobukom, še posebno ne tedaj, ko iščemo zmaja, ki ga še
nikoli nismo videli. Zgodbe o Butalcih nam lahko resnično pomagajo.
»Pa
je bil slikar slednjič zadovoljen in je dejal, da bo v grb naslikal kapo in v
kapi konjsko figo. Toda mu je župan plačal dva tolarja, podkovana in zvrhana,
da ni naslikal grba. Potem so izvedeli Butalci, da drugod že imajo zmaja v
grbu. Ako bi se baš primerilo in bi imel ta zmaj mlade, lahko bi katerega
odstopili v Butale. Butale prosijo.« (str. 112)
Ni komentarjev:
Objavite komentar