Piše: Mitja Reichenberg
Fran Milčinski: Butalci. Karantanija, Ljubljana 2001
Neverjetna naivnost današnjega
trenutka je pravzaprav zdravilo za mnoge rane, ki jih povzroča zmedenost časa,
vlad, fajmoštrov, ministrov in ministrantov, politikov, ekonomistov,
kapitalistov, bank, skorumpiranih voditeljev in še in še tolovajev – skratka
takšnih in drugačni razbojnikov, ki se sprenevedajo in teptajo ljudsko pamet.
V Butalah so imeli prav tako opraviti z enim takšnim
primerkom, ki bi naj zadušil že sedem ljudi in tri ženske, pa je pohajkoval od
vasi do vasi in imel ugled med sebi enakimi pridaniči. Vendar so nekoč temu
znali bistveno bolje streči, kakor pa dandanes – in tukaj nam lahko resnično
pomagajo le knjige.
Eden prvih znanih uporov proti grabežljivi gospodi je bil
na ozemlju današnje Slovenije že leta 1478 – znan kot Koroški kmečki upor. Tamkajšnji podeželani vedo še danes povedati,
da so pa le nekaj mesecev tedaj imeli mir in svoje pravice, predvsem pa so
ukinili dajatve. Konec tega lepega obdobja je bil vsekakor žalosten, vmes pa so
posegli še Turki in cesarska vojska. Temu je sledil veliki Slovenski kmečki upor leta 1515, katerega 500-letnico bi bilo
naslednje leto izredno lepo slaviti. Kmetje so se pritožili cesarju, le-ta je
obljubljal spremembe, ko pa se je upor pričel, pa je presvetli cesar stopil na
stran cerkve in plemstva ter skupaj z njimi poteptal revne gmajnarje. Eden bolj
znamenitih in zadnjih resnih uporov je bil Tolminski
kmečki upor, ki je leta 1713 kar pošteno zamajal tedanjo bogato oblast.
Pričelo se je s pregonom gospoda župnika na Šentviški gori, saj je le-ta
pridigal obubožanim kmetom, naj že enkrat plačajo davke – pri tem pa so vedeli,
da je on brat Jakoba Bandla iz Solkana, tedanjega goriškega pisarja, pobiralca
davkov, dacarja, ki je pobiral več, kakor je zahtevala država. Vse to se bere
kot žalostna zgodovina za tiste, katerim so bogati jemali, da bi lahko dajali
še bolj bogatim. Vse, kar se lahko iz zgodovine dobrega naučimo pa je to, da se
ponavlja. In Butale niso nikakršna izjema, kajpada.
Butalski policaj in Cefizelj
(str. 56)
Če se bere tale prigoda kot anekdota, je temu tako le
zaradi smešnosti časa, v katerem se sedaj nahajamo. Kajti tudi » ... v Butalah so imeli občinskega hlapca, ob
delavnikih je goved pasel in lenobo, ob nedeljah in praznikih pa si je na glavo
poveznil kapo, ta kapa je bila rdeče obšita, v roko je vzel helebardo ali
sulico in je bil policaj, strah vseh tolovajev.« (str. 56) In tako pričenja
Milčinski svojo pripoved o tem, kaj lahko naredimo, da ujamemo razbojnika.
Mnogi se danes sprašujejo, ali je vredno živeti po
pameti, vesti, poštenju in pravici. Če gremo po vrsti, lahko kaj hitro
ugotovimo, da je pamet že davno odpotovala na tuje, vest je postala nekaj, kar
se da v nedeljo po maši popraviti in je v nekaj minutah kot nova, poštenje nima
korenin in ga je veter slovenske osamosvojitve že v prvih dneh odpihnil,
pravica pa se kupuje z delnicami, bančnimi krediti in lizingi, ki niso nikoli
izplačani od tistih, ki so pravico do izjemnega premoženja dobili, temveč od
Butalcev, ki jim najprej poberejo davke, nato rubijo domove in nazadnje
naprtijo dolgove tistih, ki v miru počivajo drugje. Klicanje k uporu bi bilo
ponovno brezplodno, saj se kajžarji in bajtarji, hlapci in konjarji ne morejo
kosati s sistemom, ki ščiti sebe in sebi enake, s sistemom korporacij,
kapitala, posvetne in cerkvene nad-oblasti, z belimi ovratniki, svilenimi
oblekami in leporečjem. Tako se lahko spomnimo vrlega Cefizlja, ki pa je vendar
vedel, kako se stvarem streže.
Pa naj še nekdo reče, da knjige ne pomagajo.
Cefizelj, ki je že sedem ljudi zadušil in tri ženske, se
je nekega nedeljskega dne nastavil policaju pod nos. Vrli policaj, torej
občinski hlapec, ga je pograbil in obljubil, da ga bo skrajšal za glavo –
vendar je tolovaj poprosil: »Oh, dokler
še lahko požiram, en sam edini koruzni hlebček bi rad snedel, tako dobrih,
pravijo, ne peko nikjer nikoder kakor v Butalah.« (str. 56) Cefizelj stopi
v pekarijo in se s hlebčkom vred odguga ven pri drugih vratih. Po treh tednih
se zgodba ponovi, le da je policaj pametnejši – Cefizlja čaka pri zadnji
vratih, da mu nebi ponovno ušel. Le-ta pa se sprehodi domov pri prednjih. Po
ponovnih treh tednih se zgodovina obnovi in Cefizelj se ponovno s policajem
ustavi pred pekarno. A tokrat je policaj modrejši, kar za dva prejšnja
spodrsljaja pametnejši. Pa pravi: »Tiček,
ti bi rad spet ušel – pri tistih durih, ne, kjer mene ne bo? Ne boš, Jaka! Daj
semkaj groš, grem sam kupit koruzni hlebček, pa me ti čakaj tukajle!« (str.
59) Zaključek tega dejanja je vsekakor znan – Cefizlja ni bilo pred pekarno,
policaj pa je v smeri, kamor je menil, da je strašni razbojnik odkorakal,
pokazal jezik. Toda » ... še dobro, da
tega Cefizelj ni videl; kajti Cefizelj je bil grozanski ropar, ki so pravili,
da je že sedem ljudi zadušil in pa tri ženske.« (str. 59)
Kdo je v tem krasnem primeru Frana Milčinskega ravnal po
pameti, vesti, pravici in poštenju? Zagotovo se lahko strinjamo, da oba. Ljudje
se radi sprašujemo, kdaj ravnamo prav in kdaj ne. Kaj je tisto, kar nas uravnava
v naših odločitvah? Mnogi bi temu rekli vest.
A ko se nekoliko bolj natančno ozremo naokoli, zlahka ugotovimo, da je nekako
le naša vest tista najbolj glasna, tista, ki nas opozarja na to in ono – kakor
da je edina, ki trka na naša vrata razuma in srca ter nas prikrajša za vse
sladkosti, ki jih opazujemo pri drugih. Kako je možno, da ljudje brez glasu
vesti tako strašno dobro in ugodno živijo, da jih ne motijo njihove laži, sprenevedanja,
kraje in dolgovi? To je krivično, bi rekli – in ponovno bi nas utišala vest, ki
bi sporočila, da naše razmišljanje ni v skladu z njenimi pogledi na svet. A
knjiga nas uči še dalje.
Razbojnik Cefizelj in občinska
blagajna (str. 60)
Pa je razbojnik Cefizelj nadaljeval svoje lumparije in se
je prav malo brigal za vest, še manj pa za resnico in pravico. Nekega dne mu je
pošel denar in ni mogel več kupovati pregrešno dobrih koruznih štručk v pekarni
v Butalah. Sklenil je, da bo vlomil v občinsko pisarno in odnesel blagajno. Da
bi bilo vse prav in pošteno, je pustil na mizi potrdilo, da je res vzel
občinsko blagajno. Šel je k peku, kupil štručko, razbil blagajno, sicer bolj
podobno šparovčku, in plačal. Policaj je bil prepričan, da blagajne ni mogoče oropati,
saj je ključ pri njemu in tako se ni prav zelo sekiral. Vendar » ... je bil župan na grde viže hud, rohnel
je na policaja in mu ukazal, da naj pri tej priči prime razbojnika in ga
neusmiljeno vklene, da bo sojen po postavah.« (str. 61) Pa je Cefizelj ujel
na koncu policaja, ta pa mu je plačal, da ga je izpustil. In na koncu dal še
tolar v občinsko blagajno, saj » ... ga
je Cefizelj milostno pustil in mu naročil, naj tolar nese županu, da ne bo
občina čisto suha. Groš za nov šparovec pa je primaknil kar Cefizelj, grozanski
razbojnik.« (str. 63)
In ker ljudje tako radi verjamemo, da se lepe stvari
dogajajo le drugim, je včasih dobro, da obrnemo to zrcalo proti sebi in
pogledamo vase – kaj vse lepega smo lahko videli, doživeli, naredili, premislili,
izrekli, napisali ... pa nismo prejeli občinskega tolarja. V tem je morda tista
največja lepota našega mišljenja, naše vesti, miru in notranjega počitka. Kdor
ne najde te tišine v sebi, jo bo žal zaman iskal v bančnih kreditih, političnih
lažeh, nenačelnosti, korupciji, v jahtah, velikih hišah z bazeni, avtomobilih ali
letalu.
Ta pogled v naše notranje svetove je pogovor s samim
seboj, ki nima prav mnogo veze s tisto vestjo, ki smo jo že bili omenjali. Ta
naš notranji svet je zaprt za vse okoli nas in je samo naš – poln naših misli
in premislekov. Ko ga pospravimo in očistimo, ko posesamo nepotrebne navlake z
njega in ko umaknemo vse težke misli, ostanejo velika hrepenenja, nasmehi in
neskončna otroška radost. Tedaj stopimo mimo Cefizlja in mimo policaja in se
poklonimo pameti v Butalah, ki nas osrečuje in hkrati pomirja.
Knjige zagotovo pomagajo, a ne?
(se nadaljuje)
Komentiram zgolj zgodbico o butalskem policaju in Cefizlju. Prvo poudarjam, da je branje samega Milčinskega užitek, prebiranje zgodbe izpod peresa g. Mitje Reichenberga pa je nova mojstrovina in nadgradnja prvega. In zapisati skromen komentar seriji resnic o nas samih, ki smo v svojih tegobah podobni zgodbam Butalcev, a v režiji g. Mitje, izpostavljeni kot dežurni krivci za propad morale -tukaj in zdaj- in kdor spozna resnico in napako, jo je načeloma že na pol rešil. Ob uporabi prodorne misli, ki jo uporablja g. Mitja, smo na pravi poti, v druge , želel bi si, boljše čase. Saj če ne odpraviš prve napake, si storil drugo! Namreč ob modrovanju v odstavku o "pameti, vesti,pravici in poštenju, se mora marsikomu zamajati oder na katerem junaško nastopa pred butalsko publiko. (poizkusim spet naslednjič)
OdgovoriIzbriši